SEJARAH
PENDIDIKAN DI MALAYSIA
Sejarah Awal Pendidikan di Tanah Melayu Corak pendidikan yang ada di waktu ini berbentuk bukan formal. Ia wujud dan berkembang bersama-sama pengembangan agama Islam di negari-negeri Semenanjung Tanah Melayu dan kepulauan Melayu pada abad ke 14. Pedagang Arab dan India yang beragama Islam datang ke kawasan Asia Tenggara. Di waktu itu wujudnya institusi pendidikan yang dinamakan ‘sekolah pondok’. Sekolah pondok ini dibangunkan dan dimajukan bersama secara gotong royong di kalangan masyarakat setempat. Pada abad ke 18 dan 19 di Terengganu, Kelantan dan Kedah yang paling banyak sekolah pondok. Ramainya tokoh-tokoh agama muncul menyebarkan agama Islam di Semenanjung Tanah Melayu. Sekolah pondok juga merebak di Semenanjung Tanah Melayu termasuk Singapura. Sehingga sebelum abad ke 20 masih tiada sistem dan organisasi pendidikan berbentuk formal.
Sejarah Awal Pendidikan di Tanah Melayu Corak pendidikan yang ada di waktu ini berbentuk bukan formal. Ia wujud dan berkembang bersama-sama pengembangan agama Islam di negari-negeri Semenanjung Tanah Melayu dan kepulauan Melayu pada abad ke 14. Pedagang Arab dan India yang beragama Islam datang ke kawasan Asia Tenggara. Di waktu itu wujudnya institusi pendidikan yang dinamakan ‘sekolah pondok’. Sekolah pondok ini dibangunkan dan dimajukan bersama secara gotong royong di kalangan masyarakat setempat. Pada abad ke 18 dan 19 di Terengganu, Kelantan dan Kedah yang paling banyak sekolah pondok. Ramainya tokoh-tokoh agama muncul menyebarkan agama Islam di Semenanjung Tanah Melayu. Sekolah pondok juga merebak di Semenanjung Tanah Melayu termasuk Singapura. Sehingga sebelum abad ke 20 masih tiada sistem dan organisasi pendidikan berbentuk formal.
Pendidikan
Di waktu Penjajahan Inggeris
(1800 hingga 1956)
(1800 hingga 1956)
Sistem pendidikan diwaktu ini adalah warisan budaya
pendidikan zaman pemerintahan Inggeris. Diwaktu zaman ini terbentuk lima jenis
persekolahan iaitu Sekolah Vernukular Melayu, SekolahVernukular Cina , Sekolah
Vernukular India, Sekolah Vernukular Inggeris dan Sekolah Agama (Madrasah).
Ciri-ciri sebegini rupa terbentuk kerana mengambil kira faktor politik, ekonomi
,sosio-budaya dan agama. Pendidikan Sebelum Merdeka ( 1941 hingga 1956 ) Waktu
pemerintahan Jepun (1941 hingga 1956 ) Pendidikan Tamil dan Pendidikan Melayu
diteruskan dengan ditambah bahasa Jepun. Penubuhan sekolah Nippon-Go untuk
menggantikan Sekolah Vernukular Cina dan Inggeris. Pengajaran lebih ditekankan
lagu- lagu klasik Jepun dan Kebudayaan Jepun. Selepas tamat Perang Dunia Kedua
1946 , Inggeris kembali semula ke Tanah Melayu. Keadaan sistem pendidikan
diwaktu ini bercelaru, orang Melayu telah mula kuat semangat nasionalisme dan
masyarkat Cina, India masih mahu kekal bermastautin di Malaya. Selain daripada
itu dikalangan orang Melayu mula timbul kesedaran untuk memajukan pendidikan.
Melalui pendidikan, ekonomi dan sosial orang Melayu di tingkatkan.
Atas desakan dan kesedaran orang Melayu untuk
memperluaskan peluang pendidikan untuk kanak-kanak Melayu. Kaum Melayu mula
mendesak pihak kerajaan Inggeris memperbaiki keadaan pendidikan di sekolah-sekolah
Melayu. Maka pada tahun 1950 satu Jawatankuasa yang dipengerusikan oleh
L.J.Barnes telah ditugaskan untuk menyemak dan memperbaiki keadaan pendidikan
orang Melayu. Pada tahun 1951 terbentuklah Jawatankuasa L.J.Barnes fokusnya
kepada pendidikan orang Melayu dan membawa kepada seluruh sistem pendidikan
perlu dirombak semula
No comments:
Post a Comment