Terdapat
tiga jenis laporan penting yang menjadi asas kepada sejarah pendidikan selepas
kemerdekaan, iaitu :
1. Laporan
Barnes (1950)
a) Disediakan pada tahun 1951 oleh L.J. Barnes
b) Laporan ini disediakan dengan tujuan untuk menyiasat
kedudukan dan memperbaiki pendidikan orang Melayu.
c) Terdapat beberapa cadangan di dalam Laporan Barnes ini,
iaitu:
i) Dua jenis
system sekolah hendaklah ditubuhankan
ii) Satu jenis
sekolah menggunakan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Pengantar
iii) Pelajaran
Bahasa Cina dan Tamil akan disediakan jika terdapat 15 orang murid atau lebih
yang ingin mempelajari bahasa ibunda mereka
iv) Bahasa
Melayu wajib diajar di sekolah Inggeris dan Bahasa Inggeris wajib diajar di
sekolah Melayu
d) Terdapat beberapa syor di dalam Laporan Barnes. Antaranya
ialah :
i) Sekolah dwibahasa diadakan dan
bahasa pengantar yang digunakan ialah bahasa Inggeris dan bahasa Melayu.
ii) Sekolah – sekolah vernacular
dalam bahasa Melayu, Cina dan Tamil ditukarkan kepada sekolah kebangsaan. Di
mana sekolah – sekolah ini akan menggunakan bahasa kebangsaan, iaitu bahasa
Melayu.
2. Laporan
Fenn – Wu (1951)
a) Diketuai oleh Dr. Fenn (Setiausaha Kerja Bersekutu –
Negara China) dan Dr Wu (Pertubuhan Bangsa – Bangsa Bersatu)
b) Mengkaji semula Laporan Barnes serta melayan kehendak
masyarakat Cina yang menganggap laporan tersebut bertujuan menghapuskan bahasa
dan budaya orang Cina.
c) Terdpat beberapa cadangan yang dibuat, kemudiannya menjadi
asas kepada Ordinan Pelajaran (1952)
d) Terdapat beberapa syor di dalam Laporan Fenn – Wu.
Antaranya ialah:
i) Sekolah vernacular dibenarkan
berfungsi dan menggunakan tiga bahasa, iaitu Malayu, Cina dan Tamil dan
kebangsaan juga diadakan.
ii) Sekolah – sekolah aliran
jenis kebangsaan (Inggeris) dikekalkan
iii) Sekolah – sekolah vokasional
terus dikembangkan untuk menampung keperluan tenaga pekerja mahir yang
diperlukan untuk pembangunan negara.
3. Ordinan
Pelajaran (1952)
a) Sebuah jawatankuasa telah ditubuhkan oleh kerajaan
British untuk mengkaji Laporan Barnes dan Fenn – Wu.
b) Laporan jawatankuasa ini dikenali sebagai Ordinan
Pelajaran (1952). Sekolah Kebangsaan – corak sistem persekolahan kebangsaan,
iaitu Sekolah vernakular Cina dan Tamil tidak diterima sebagai sistem
persekolahan kebangsaan.
c) Bahasa Cina dan Tamil diajar sebagai bahasa
ketiga d) Walau bagaimanapun, Ordinan Pelajaran (1952) ini tidak menjadi
kenyataan disebabkan masalah kewangan
4.Laporan
Cheeseman
-Laporan ini disediakan oleh Mr H.R Cheeseman,
TimbalanPengarah Pendidikan pada tahun 1946.
-Tujuan : Membuat satu laporan tentang kurikulum
sekolahInggeris dan vernakularTahun : 1946
Cadangan :
1. Pendidikan peringkat rendah
(asas) secara percuma dalamsemua bahasa pengantar.
2. Pendidikan peringkat menengah
(sekolah pertengahan dantinggi) yang menggunakan Bahasa Inggeris, Bahasa Melayu,Bahasa Mandarin dan Bahasa Tamil sebagai bahasa pengantar.
3. Bahasa Inggeris merupakan
matapelajaran wajib di semua sekolah vernakular.
RUMUSAN
Dalam era pendidikan ini, wujud dikotomi akibat kurikulum yang digunakan berbeza antara kaum. Di mana sekolah menggunakan bahasa pengantar masing – masing dan lokasi sekolah juga berbeza mengikut sektor ekonomi yang diceburi oleh kaum masing – masing. Apa yang jelas pada ketika ini adalah bahawa fikiran dan aspirasi yang berlainan di kalangan masyarakat pada masa itu.Oleh hal demikian suatu kajian dijalankan untuk menambahbaikkan system pendidikan di Negara ini.
RUMUSAN
Dalam era pendidikan ini, wujud dikotomi akibat kurikulum yang digunakan berbeza antara kaum. Di mana sekolah menggunakan bahasa pengantar masing – masing dan lokasi sekolah juga berbeza mengikut sektor ekonomi yang diceburi oleh kaum masing – masing. Apa yang jelas pada ketika ini adalah bahawa fikiran dan aspirasi yang berlainan di kalangan masyarakat pada masa itu.Oleh hal demikian suatu kajian dijalankan untuk menambahbaikkan system pendidikan di Negara ini.
No comments:
Post a Comment